ID.nl logo
De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

Terwijl Volkswagen fabrieken sluit en banen schrapt, onthult Renault op de eerste verjaardag van dochterbedrijf Ampère een strategisch plan, waarbij goed is gekeken naar de Chinese aanpak. In dit artikel lees je meer over de stand van zaken in de Europese automarkt en de plannen van Renault.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat is er aan de hand?

Volkswagen sluit fabrieken en snoeit in het personeelsbestand, terwijl ook het Stellantis-concern het moeilijk heeft. Niet alleen de Europese automarkt heeft moeite met het bijbenen van dé energie transitie, dit speelt wereldwijd.

Toch is er één groot concern dat zich in de afgelopen periode op de achtergrond heeft gehouden: de Renault Group. Tot nu toe dan. Op de eerste verjaardag van Ampère, de door de Renault Group opgerichte firma die alles omtrent EV's en software ontwikkelt, onthult de Group een plan om de strijd aan te gaan met de concurrentie.

Strategische plannen

Renault heeft voor Ampère een meerjarenplan aangekondigd om de concurrentie aan te gaan. Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Versnellen van de ontwikkeling en productie van betaalbare, slimme elektrische auto's, waaronder een nieuwe Twingo en Renault 5.
  • Samenwerken met Nissan, Alpine en Mitsubishi om nieuwe EV-modellen te ontwikkelen.
  • Introductie van LFP-batterijen in 2026 en kobalt-vrije batterijen in 2028.
  • Ontwikkelen van een Europese Software-Defined Vehicle in 2026.
  • Verminderen van ontwikkelingskosten voor EV's tegen 2028 en inzetten op koolstofvrije mobiliteit.

Alle plannen vind je op de site van Renault.

©Renault

De Chinese aanpak

De wereldwijde automarkt wordt momenteel gedomineerd door hetzij de VS (Tesla) en China. Twee absolute grootmachten voor wat betreft elektrische auto's. Dit ondanks het feit dat vrijwel alle Europese fabrikanten ook hun best doen. Denk aan de Volkswagen iD-lijn en het redelijke succes van Stellantis-producten als de Peugeot e208 en de Opel Corsa Electric.

China speelt dit spel slim en bouwt EV's van de grond af aan als 'software defined vehicles': auto's waarbij hard- en software optimaal samenwerken, met een flexibel platform als basis.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voordeel: ook oudere auto altijd up-to-date

Dit breng niet alleen efficiency en comfort met zich mee, zoals een lager energieverbruik en een naadloze communicatie met apps op bijvoorbeeld je telefoon, maar zorgt er ook voor dat alle componenten up-to-date worden gehouden.

Een voorbeeld? De eerste generatie Tesla Model 3 wordt zelfs nu nog verbeterd middels software-updates. En dan hebben we het niet alleen over de navigatiekaarten, maar ook de thermische systemen rondom de batterij of de elektromotoren. Zelfs een paar jaar nadat de auto op de markt is verschenen, kan een software defined vehicle zonder tussenkomst van een garage technisch worden verbeterd. 

©Renault

11.000 mensen

Ampère en de Renault Group volgen Chinees voorbeeld. In 2026 moeten de eerste resultaten uitkomen. Momenteel werken er 11.000 mensen aan. Ampère innoveert zelf, maar kijkt daarvoor ook zeker naar 'het voorbeeld' in de vorm van China. "Dat is waar de EV-magie nu gebeurt", vertelt Groupe Renault-CEO Luca de Meo. "Wij zijn van plan om te leren van die expertise en de opgedane kennis te gebruiken voor onze eigen markt hier in Europa."

LFP-batterijen

Een stevige uitspraak waarmee hij eigenlijk zegt dat als er niets gebeurt, ook de Renault Groupe, inclusief Nissan, Alpine en Mitsubishi, de boot zal missen.

Een ander aspect waar door Ampère druk aan wordt gewerkt, is het reduceren van de algehele CO2-voetafdruk. Dit wil men doen door het omarmen van nieuwe techniek voor het vervaardigen van staal, gebruik te maken van elektrische ovens en ook in te zetten op LFP-technologie. Hierbij wordt zonder gebruik van nikkel en kobalt toch eenzelfde range bereikt als met een NMC-accu. 

Nieuwe Twingo

Ambitieuze plannen dus, maar Ampère en Groupe Renault lijken zeker van hun zaak. Met name dankzij de bijvoorbeeld het openen van een batterijfabriek direct naast de Ampère-fabriek in Douai (Noord-Frankrijk) en de inmiddels volledig elektrisch modellen van Renault: de 5, Megane, Scenic en natuurlijk de ZOE.

Ook een auto uit Alpine's elektrische Dream-garage is een feit, terwijl er binnen twee jaar een software defined elektrische Twingo moet zijn. Samen met alle andere merken, die eveneens een eigen – op Ampère-techniek gebaseerde – auto op de markt zullen brengen, zou dit weleens de redding van de Europese automarkt kunnen zijn. 

©Renault

Meer weten? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan
© ID.nl
Huis

Kiezen voor de verkiezingen: AI laat zien wat kandidaten echt hebben gedaan

De verkiezingen lijken nog ver weg, maar voor je het weet is het 29 oktober. Om te bepalen welke partij het best bij je past, bestaan er al jaren hulpmiddelen als StemWijzer en Kieskompas. Bij de juiste partij uitkomen is misschien niet zo lastig, maar: op welke persoon ga je stemmen? Een nieuwe AI-tool helpt je daarbij door het werk van Kamerleden zelf naast elkaar te zetten.

🤖 ➕ 👨‍💼👩‍💼🟰 ✏️

In dit artikel lees je wat je met BeleidsRadarGPT kunt doen om je te helpen bij het vinden van de volksvertegenwoordiger die het meest aansluit op jouw eigen ideeën en wensen.

BeleidsRadar bundelt meer dan een miljoen parlementaire documenten in één omgeving. Denk aan Kamervragen, moties, stemmingen en debatbijdragen. Je kunt daar op twee manieren mee aan de slag: via gestructureerde overzichten per thema, zoals klimaat, zorg of onderwijs, of via een open gesprek met de assistent waarin je je vraag gewoon in het Nederlands stelt. Bij elk antwoord krijg je verwijzingen naar de brondocumenten, zodat je kunt doorklikken en zelf controleren.

De tool richt zich primair op zittende Kamerleden, omdat daarover de meeste concrete parlementaire data beschikbaar is. Voor nieuwe kandidaten zoekt de AI-assistent in andere bronnen, zoals gemeenteraden, Provinciale Staten of verkiezingsprogramma's.

Zo werkt het in de praktijk

Je start op https://beleidsradar.nl/kamerleden. Kies een thema of een Kamerlid, of stel een vraag in natuurlijke taal. Vraag je bijvoorbeeld: "Welke Kamerleden zijn voor verhoging of koppeling van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting?", dan vat de assistent samen welke partijen en Kamerleden zich daar in het verleden voor uitspraken, met links naar wetsvoorstellen, moties en stemmingen. Het gaat dus om wat er daadwerkelijk is ingediend of gesteund, niet om losse uitspraken in de media.

Wil je juist inzoomen op een persoon, dan zie je per Kamerlid waar hij of zij veel aan werkt en hoe er in de afgelopen periode is gestemd. Dat geeft snel gevoel bij iemands dossierkennis en prioriteiten.

Geen kant-en-klaar stemadvies

Verwacht geen pasklare steminstructie als "Ben je voor een lagere pensioenleeftijd, kies dan kandidaat X". De assistent helpt je vooral om relevante stukken te vinden en verbanden te zien. Bij heel specifieke vragen kan het systeem soms nog geen direct antwoord geven. Op een vraag als "Wie stemde vóór de motie van Soepboer en Grinwis over subsidies voor verduurzaming van veerdiensten?" kwam er geen kant-en-klaar overzicht. Je kunt dan wel meteen doorklikken naar de motie zelf, waarna je de stemming handmatig kunt nalopen. Zie de dienst dus als hulpmiddel om je te verdiepen, niet als adviesmachine die vertelt waar je op moet stemmen.

Voor wie is deze tool interessant?

BeleidsRadar is vooral iets voor kiezers die verder willen kijken dan partijprogramma's of campagnebeloftes. Wil je weten wat een Kamerlid in de afgelopen periode concreet heeft gedaan, dan helpt dit systeem om feiten boven tafel te krijgen. Zo kun je je beter oriënteren op de persoon achter de partij.

Transparantie en controle

Kunstmatige intelligentie maakt fouten en is nooit volledig neutraal. Daarom toont BeleidsRadar bij elke reactie de gebruikte bronnen. Dat helpt bij controle en maakt duidelijk waar conclusies vandaan komen. Blijf zelf scherp: vergelijk meerdere documenten, kijk naar de context van een stemverklaring en weeg recente ontwikkelingen mee.

Toegang en periode

De dienst is gratis te gebruiken tot en met 29 oktober. Je kunt dagelijks vijf gesprekken voeren met de assistent en daarnaast door de thematische overzichten bladeren. Beginpunt: https://beleidsradar.nl/kamerleden.

Korte samenvatting

BeleidsRadarGPT is een nieuw, gratis hulpmiddel voor kiezers die zich willen verdiepen in kandidaten. Het platform doorzoekt parlementaire stukken en toont per Kamerlid wat er is ingediend, gezegd en gestemd. Je werkt thematisch of stelt je vraag in gewone taal, met altijd doorklikbare bronnen. Zie het als een onderzoeksbasis om je eigen stemkeuze bewuster te maken.

Rood, maar ook groen, geel, blauw en paars

Kleurpotloden!
▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro – Prijzig, maar een uitstekende allrounder
© Wesley Akkerman
Huis

Review Google Pixel 10 Pro – Prijzig, maar een uitstekende allrounder

Met de nieuwe Tensor G5-chip voor slimmere AI-functies, een helderder scherm en Pixelsnap voor magnetische accessoires probeert Google je te overtuigen een Pixel 10 Pro aan te schaffen. Maar met een adviesprijs van minimaal 1099 euro kan dat nog lastig worden.

Uitstekend
Conclusie

Ondanks de hoge prijs en mindere specificaties op papier is de Pixel 10 Pro een overtuigend toestel. Het scherm, de camera’s en de degelijke accuduur zijn sterke punten, terwijl de soepele software de ervaring compleet maakt. Minpunten zijn de trage laadsnelheid en het ontbreken van AI-functies in Nederland. Grootste struikelblok blijft de prijs van 1099 euro.

Plus- en minpunten
  • Fijne, compacte smartphone
  • Capabele processor voor dagelijks gebruik
  • Fantastisch camerasysteem
  • Lange softwareondersteuning
  • Kleine aanpassingen aan Android
  • Mooi, levendig scherm
  • Accuduur kan beter
  • Opladen duurt wat lang
  • Ontbrekende AI-functies
  • Processor toch wat achterhaald

De Google Pixel 10 Pro behoudt het herkenbare ontwerp van zijn voorgangers, met de horizontale camerabalk en platte zijkanten. De constructie bestaat uit een aluminium frame en een beschermlaag van Gorilla Glass Victus 2 aan de voor- en achterzijde. Het toestel beschikt daarnaast over een IP68-certificering voor stof- en waterbestendigheid. Naast de nieuwe kleuren Jade (lichtgroen) en Porselein (roomwit) heeft de 10 Pro een functionele toevoeging: Pixelsnap. Dit is een magnetisch systeem voor draadloze Qi2-opladers (vergelijkbaar met MagSafe op iPhone).

Het toestel is uitgerust met een Super Actua oleddisplay van 6,3 inch. Het scherm heeft een variabele verversingssnelheid die kan oplopen tot 120 Hz. Dat resulteert in een vloeiende weergave van bewegende beelden. Google heeft de maximale piekhelderheid verhoogd naar 3300 nits. Daardoor kun je in vrijwel elke omgeving goed zien wat er op het scherm gebeurt, zelfs wanneer het buiten erg zonnig is. De resolutie en overige basisspecificaties van het scherm zijn verder gelijk gebleven ten opzichte van de Pixel 9 Pro van een jaar eerder.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Nieuwe Tensor-processor

De nieuwste Pixel wordt aangedreven door de Tensor G5-processor, die (uiteraard) geoptimaliseerd is voor AI-taken en soepele prestaties levert bij dagelijks gebruik. Hoewel de chip een duidelijke verbetering is ten opzichte van zijn voorganger, loopt-ie toch achter op wat de concurrentie te bieden heeft, zoals Samsung en Apple. Dat is in de praktijk gelukkig zelden merkbaar, behalve bij zeer zware games. Standaard is het toestel uitgerust met een ruime 16 GB aan werkgeheugen, waardoor multitasking geen enkel probleem vormt voor de Pixel 10 Pro.

Het toestel beschikt bovendien over een 4870mAh-batterij die het gemakkelijk een dag volhoudt. Opladen kan met een vermogen van 30 watt, waarmee je de batterij in ongeveer anderhalf uur volledig oplaadt. Een belangrijke vernieuwing is, zoals gezegd, de ondersteuning voor de Qi2-standaard voor draadloos opladen. Dankzij het ingebouwde Pixelsnap-magneetsysteem kun je de telefoon eenvoudig uitlijnen met ondersteunde draadloze laders. Veel reeds beschikbare magnetische accessoires werken gewoon met de Pixel 10-lijn.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Veel ontbrekende functies

De Pixel 10 Pro draait op Android 16 en mag daarnaast rekenen op zeven jaar aan software- en beveiligingsupdates (net zoals de andere Pixels). Dat garandeert een lange levensduur met toegang tot toekomstige functies en de nieuwste beveiliging. De nieuwe Android-versie kenmerkt zich door veel kleine aanpassingen door te voeren. De verschillende iconen in de statusbalk ogen wat voller en speelser, terwijl de toevoeging van transparante elementen het systeem wat levendiger maakt. Het strakke en saaie karakter is daardoor verdwenen.

Verder valt vooral op dat de Pixel 10 Pro zijn potentie in Nederland niet waarmaakt. Jaarlijks presenteert Google een hoop AI-functies die de aanschaf voor een Pixel kunnen maken of breken, maar die zijn zelden beschikbaar in de Benelux. Opties die nu schitteren in afwezigheid zijn Magic Cue, Ask Photos en Live Call Translate. Hoewel, die laatstgenoemde functie wérkt technisch gezien wel in de Benelux, maar niet in de lokale talen. Die kun je dus alleen in het Engels gebruiken, wat de inzetbaarheid op dagelijks niveau drastisch vermindert.

10x zoom.

5x zoom.

2x zoom.

100x inzoomen of AI?

Verder is de Google Pixel 10 Pro uitgerust met een bekend en veelzijdig camerasysteem, bestaande uit een hoofdcamera van 50 megapixel en een ultragroothoeklens en telelens met 5x optische zoom (allebei 48 megapixel). Hoewel de hardware grotendeels ongewijzigd is ten opzichte van vorig jaar, is de fotokwaliteit nog altijd indrukwekkend. Dankzij Googles geavanceerde beeldverwerking levert het toestel onder de meeste lichtomstandigheden scherpe, consistente en gedetailleerde foto's met een uitstekend dynamisch bereik. Zo kennen we de Pixel.

Een nieuwe functie is de 100x Pro Res Zoom, die AI gebruikt om objecten op grote afstand dichterbij te halen. De resultaten hiervan zijn wisselend: de functie kan effectief zijn voor landschappen of architectuur, maar heeft de neiging om details zoals tekst onjuist te reconstrueren (eigenlijk zoals veel AI-diensten dat nu ook al doen). In situaties met weinig licht neemt de algehele prestatie van het camerasysteem af, met name bij de ultragroothoek- en telelens. Ook de videokwaliteit in het donker blijft een aandachtspunt voor het toestel.

1x zoom.

0,5x zoom.

100x (met AI).

Pixel 10 Pro kopen?

Hoewel Google best wat vraagt voor het toestel en de Pixel 10 Pro op behoorlijk wat punten achterloopt op de concurrentie, zijn we toch enthousiast over het apparaat. De 10 Pro is namelijk een capabele en compacte smartphone, die lekker in de hand ligt en perfect presteert voor alledaags taken. Zo eerlijk moeten we dan ook weer zijn. Het beeldscherm laat weinig te wensen over, de foto's komen over het algemeen goed uit de verf en de batterijduur is acceptabel. We laden onze smartphones meestal toch wel elke dag of anderhalve dag op.

Ja, de Pixel 10 Pro mist flink wat AI-functies in Nederland. Maar veel mensen verzetten zich nog altijd tegen dergelijke functionaliteit, waardoor ze die ook niet zullen missen. Dan ligt de focus op software (die veel speelser en duidelijker is) en algemene cameraprestaties, en op die vlakken scoort Google gewoon goed. Een ander nadeel is dan misschien nog de oplaadsnelheid, maar ook daar kun je prima omheen werken. Het allergrootste struikelblok is en blijft de prijs. Voor minimaal 1099 euro krijg je bij de concurrentie, technisch gezien, meer waar voor je geld.